Hoe je zelf de SEO van je website kunt doen

Zoekwoord onderzoek heeft twee voordelen. Ten eerste, door het ontdekken en organiseren van relevante zoekopdrachten, zult je leren welke woorden en zinnen consumenten gebruiken om je producten en diensten te vinden. Je kunt vervolgens deze zoekwoorden gebruiken in product beschrijvingen, titels, en blog posts.

Maar zoekwoorden onderzoek is niet alleen handig voor SEO. Weten hoe consumenten zoeken naar hun wensen en behoeften genereert ideeën voor nieuwe of verbeterde producten.

Vind een zoekwoord-niche

Een zoekwoord niche is een zoekopdracht waar twee of meer van je concurrenten voor ranken, maar jij (nog) niet. Premium tools zoals Ahrefs en Semrush kunnen die niches voor je vinden.

De hele analyse neemt niet meer dan 30 minuten in beslag.  Zo vind je nieuwe ideeën voor content, nieuwe pagina’s om te maken, en populaire zoektermen om over te schrijven.

Bouw interne links

Interne links zijn de sleutel tot de organische zichtbaarheid van belangrijke pagina’s. Google crawlt websites met behulp van links. Het algoritme van Google kent aan elke pagina meer waarde toe op basis van het aantal interne links dat naar de pagina verwijst.

Google geeft geen richtlijnen voor interne links of waar ze moeten staan. Maar in de loop der jaren hebben Google-medewerkers laten doorschemeren wat de prioriteit is:

Verbeter Click-throughs

Terwijl zoekwoordonderzoek mogelijkheden voor ranking identificeert, genereert doorklikoptimalisatie meer verkeer vanuit bestaande posities.

Mijn favoriete doorklik strategie is rich en structured snippets. Beide vallen op op de resultaatpagina’s van zoekmachines. Er zijn verschillende plug-ins te downloaden die dit ondersteunen.

Optimaliseer Title Tags

Title tags verliezen langzaam hun organische ranking-kracht, maar ze blijven belangrijk. Het opnemen van zoekwoorden in de titel informeert Google over het doel van de pagina. Bovendien is een goed opgemaakte titel waarschijnlijk het meest zichtbare deel van een standaard zoekresultaat-snippet.

Creëer nuttige inhoud

Weten wat het belangrijkste zoekwoord van een pagina is en dit in de titel opnemen is een belangrijk onderdeel van geoptimaliseerde inhoud. Maar de belangrijkste tactiek is het creëren van echt nuttige informatie die consumenten willen lezen. Het is uiteindelijk onmogelijk om inhoud te optimaliseren die niemand wil lezen of bekijken.

Google begrijpt nu de intentie van zoekers en de relevantie en waarde van content. Maar het begint allemaal met nuttige content die je doelgroep dient en hun vragen beantwoordt zoals die naar voren komen in zoekopdrachten.

Update oude content

De meeste content verliest langzaam organisch verkeer. Oudere content levert minder klikken op in de organische resultaten. Bovendien streeft Google ernaar om nieuwere content naar boven te halen.

Toch kunt je veel van dat verlies goedmaken door inhoud bij te werken met verse gegevens, nieuwe verwijzingen en eigentijdse beschrijvingen.

Monitor Analytics

Google Analytics en Search Console zijn essentieel voor het begrijpen van organische zoekprestaties. Ze rapporteren de pagina’s met het meeste organische verkeer, de zoekwoorden die dat verkeer aandrijven, en betrokkenheid en conversies van het verkeer, naast vele andere metrieken.

Als je geen gedetailleerde rapporten kunt bekijken, controleer dan op zijn minst regelmatig je analytics op teruglopend verkeer of site prestaties glitches. Beide vereisen onmiddellijke aandacht.

Bouw Link Equity

Linkbuilding is de meest uitdagende SEO taak. Deze klus is nooit geklaard. Google gebruikt backlinks om te bepalen of je inhoud te vertrouwen is. Links van gerenommeerde nieuwsbronnen wekken het meeste vertrouwen.

Het goede nieuws is dat linkbuilding in eigen beheer kan worden gedaan.